پیشنهاد سردبیر

مجری طرح گلخانه‌های کشور گفت: در نظر داریم تا پایان برنامه هفتم توسعه تولید محصولات گلخانه ای به ۱۰ میلیون تن برسد.

مجری طرح گلخانه‌های کشور خبر داد: برنامه تولید ۱۰ میلیون تن محصول گلخانه‌ای تا پایان برنامه هفتم توسعه

مهدی لطفی زاده روز سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ در نشست خبری برگزاری هفتمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی ، باغبانی، نهاده ها و آبیاری( آیفارم) در شهر آفتاب افزود: برای دستیابی این میزان محصول گلخانه ای ۳۰ هزار و ۵۲۰ هکتار توسعه گلخانه در برنامه هفتم دیده شده است.

مجری طرح گلخانه‌ های کشور اظهارداشت: بنابراین مبلغ ۷۳۰ همت منابع اعتبار برای تحقق این برنامه همچون مطالعات، تجهیز نیروی کار ماهر، پایانه‌ های صادراتی و سوخت لازم است.

وی با بیان اینکه نرخ تسهیلات برای مناطق برخوردار ۱۴ درصد و غیر برخوردار ۱۲ درصد است اضافه کرد: از محل منابع تبصره ۱۸ و ماده ۵۲ تسهیلات تخصیص پیدا می‌کند و به استان‌ ها ابلاغ می‌شود که امیدواریم بتوانیم پاسخگوی متقاضیان باشیم.

وی تصریح کرد: درحال حاضر کشور در دانش و تکنولوژی ساخت گلخانه ها به خودکفایی رسیده است و این دانش به کشورهای دیگر صادر می شود که شرکت های ایرانی در پروژه‌ های خارجی و با تولیدکنندگان دیگر رقابت می کنند.

لطفی زاده ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی با سیاست گذاری های حمایتی از شرکت‌ های تولید کننده گلخانه ای حمایت می‌کند.

مجری طرح گلخانه‌ های کشور گفت: برگزاری نمایشگاه‌ ها در سطح بین‌المللی و داخلی در زمینه توانمندسازی تولید کنندگان گلخانه بسیار کمک می‌کند و آیفارم یکی از این نمایشگاه‌ ها است که در زمینه انتقال دانش و تکنولوژی و بروز رسانی آن موثر خواهد بود.

لطفی زاده درباره طرح شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی افزود: شناسنامه‌ دار کردن محصولات کشاورزی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و این امر با قدرت در جریان است.

نهال های باغبانی باید دارای اصلات ژنتیکی باشد
مجتبی میر رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نهال اصل کارهای باغبانی است گفت: نهال باید از اصالت ژنتیکی، سلامت و استاندارد برخوردار باشد.

وی افزود: از ابتدای دهه ۹۰ فرایند تولید نهال گواهی شده مورد پیگیری قرار گرفت، اولین نهال‌ های گواهی شده در اواسط دهه ۹۰ تولید شده اما به خوبی به دست باغداران نرسیده است.

رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه معاونت باغبانی در سالهای اخیر توفیقات خوبی داشته است، تصریح کرد: درحال حاضر ۱۵ واحد باغ مادری در کشور داریم که در حال تولید و بهره‌ برداری هستند.

به گفته وی، حدود ۷۰ واحد کشت بافتی در کشور به صورت دانش محور در حال فعالیت هستند و ظرفیت تولید حداقل ۱۰ میلیون نهال را دارند.

میر خاطرنشان کرد: سال گذشته، ۶۸ میلیون نهال مجوز دار تولید شده که از این میزان کمتر از یک درصد نهال گواهی شده بوده است.

رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه این نوع نهال مزایای بسیاری دارد اما باغداران از آن مطلع نیستند، گفت: ترویج باید در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشد و از ظرفیت نمایشگاهی برای ارائه نهال‌ های گواهی شده به کشاورزان استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه امسال نخستین رویداد ملی نهال گواهی شده را در نمایشگاه آیفارم برگزار می شود افزود: صاحبان نهالستان‌ ها، باغ های مادری و مزارع تولید نهال در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد.

۱.۷ میلیون کشاورز از اتاق اصناف کشاورزی پروانه دارند
قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه این اتاق در ۵۰۰ شهر و شهرستان دفتر دارد گفت: تاکنون یک میلیون و ۷۵۰ هزار کشاورز از این اتاق پروانه تاسیس دریافت کرده اند و ۴۰۰ هزار کشاورز دیگر در زمینه باغبانی مراجعه داشتند.

وی اظهارداشت: طبق ماده ۳۵ قانون برنامه هفتم توسعه، شناسنامه‌ دار کردن محصولات کشاورزی بر عهده نظام صنفی وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

پیشه با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی باید ساماندهی و نظام مند شود اضافه کرد: افزایش تعداد کشاورزان نشان دهنده تجزیه اراضی به جای تجمیع است.

وی معتقد است برگزاری نمایشگاه آیفارم فرصت خوبی برای ایجاد ساختار منسجم و همچنین برگزاری کلاس‌ های آموزشی برای کشاورزان است.

لزوم واردات گلخانه ها و تکنولوژی های نوین با وجود توانمندی های داخلی
رحمان حسینی فر رئیس انجمن گلخانه داران کشور با تاکید براینکه اعضای این انجمن در زمینه ساخت انواع گلخانه‌ ها توانایی دارند گفت: این به معنای مخالفت اعضا با واردات گلخانه و تکنولوژی‌ های نوین نیست.

وی افزود: در هفتمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی ، باغبانی، نهاده ها و آبیاری( آیفارم) ۱۷۰ شرکت در زمینه پهباد، نهاده‌ های کشاورزی، گلخانه و سیستم‌ های آبیاری حضور خواهند داشت که ۲۵ شرکت دانش بنیان هستند.

حسینی فر اظهارداشت: همچنین ۵۰ نفر از کشاورزان و تجار کشورهای همسایه همچون عراق، اقلیم کردستان عراق، ازبکستان و تاجیکستان نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

هفتمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی ، باغبانی، نهاده ها و آبیاری( آیفارم) از سوم تا هفتم مهرماه در شهر آفتاب برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.